Trabajos De Grado Música
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/20.500.12558/59
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Ítem Pasantía Formación en Gramática musical, Apoyo a Ensambles Institucionales y Dirección de escuela Batucada en el Instituto de Cultura del municipio de Pacho - Cundinamarca(2023-05-31) Pérez Castiblanco, Andrés Felipe; Pardo Rodríguez, AdalbertoResumen Este informe expone el trabajo y la trayectoria recorrida durante la experiencia como pasante en el municipio de Pacho Cundinamarca, donde a través de un convenio se logró la consolidación de una práctica o pasantía la cual daría pie a desarrollar actividades formativas hacia la gramática musical, apoyo a ensambles (banda sinfónica y coro) y dirección de escuelas de formación musical (batucada). Se presenta de manera ordenada, datos, análisis, material implementado, cronogramas, organización de temáticas y sesiones de clase, con el fin de evidenciar el impacto que puede generar estos espacios en una institución pública y así cumplir con los objetivos propuestos. Summary This report exposes the work and the trajectory covered during the experience as an intern in the municipality of Pacho Cundinamarca, where through an agreement the consolidation of an internship or internship was achieved which would give rise to developing training activities towards musical grammar, support to ensembles (symphony band and choir) and direction of musical training schools (batucada). Data, analysis, implemented material, schedules, organization of topics and class sessions are presented in an orderly manner, in order to demonstrate the impact that these spaces can generate in a public institution and thus meet the proposed objectives.Ítem Informe de Semillerista: Creación de Duetos Mixtos, a partir de la Reconfiguración de Estudios Técnicos como Recurso Pedagógico y de Práctica para la Música De Cámara(2024-11-23) Méndez Laverde, Jesica Julieth; Sepúlveda Ríos, MateoEn el presente informe se refleja el punto de vista y el aporte de la semillerista al proyecto “Creación de duetos mixtos, a partir de la reconfiguración de estudios técnicos como recurso pedagógico y de práctica de la música de cámara” con el desarrollo de las siguientes actividades: Recolección y análisis de los estudios técnicos para clarinete; creación de un dueto mixto para flauta y oboe; grabación fonográfica de la voz del clarinete y la construcción de comentarios para una buena ejecución de la misma en el dueto escrito para clarinete y piano y la realización de una ponencia y un concierto donde se presentaron los avances y resultados del proyecto, con los cuales se dio cumplimiento a los objetivos planteados inicialmente. Por otra parte, se da a conocer en rasgos generales el proyecto, el cual consiste en crear duetos para diferentes instrumentos donde se implementen los estudios técnicos de cada uno y se cree un nuevo ámbito para la práctica de la música de cámara; su metodología, la cual se basa en cinco pasos y los resultados parciales obtenidos en el desarrollo del proyecto, puesto que el proyecto culmina en el mes de diciembre de 2023. Abstrac: This report delineates the perspective and contributions of the student to the project "Creation of mixed duets, stemming from the reconfiguration of technical studies as a pedagogical and chamber music practice resource," through the execution of the following activities: Collection and analysis of technical studies for clarinet; construction of a mixed duet for flute and oboe; phonographic recording of the clarinet's rendition and the formulation of annotations to facilitate an accomplished rendition in the duet scored for clarinet and piano; as well as the delivery of an exposition and a concert, exhibiting the advancements and outcomes of the project, thereby meeting the initially established objectives. Moreover, a succinct delineation of the project is provided, revolving around the creation of duets for diverse instruments incorporating their respective technical studies to engender a novel realm for chamber music practice. The methodology underpinning this endeavor adheres to a five-step process, with interim findings gleaned throughout the project's progress, anticipated completion scheduled for December 2023.Ítem Informe de Semillerista: Etnomusicología De Expresiones Musicales Rurales De Tradición Oral Cundinamarquesas Como Elementos De Educación Y Cultura(2024-05-31) Mejía Valverde, Luis Fernando; Acosta León, Rosa DeliaEl proyecto de investigación "Etnomusicología de expresiones musicales rurales de tradición oral cundinamarquesas como elementos de educación y cultura” llevó a cabo un exhaustivo trabajo de campo que incluyó entrevistas con artistas locales de diversos municipios de Cundinamarca. Estas entrevistas proporcionaron una valiosa perspectiva sobre las prácticas musicales autóctonas de la región. Basándose en el trabajo de campo, se elaboró este documento que consiste en un análisis documental de enfoque cualitativo y alcance descriptivo e interpretativo. Este análisis se centró en identificar los diversos elementos educativos presentes en las prácticas musicales de tradición oral en el territorio cundinamarqués. Se valió de la referencia de investigaciones a nivel local, nacional e internacional para comprender la importancia de estos elementos educativos en las prácticas musicales rurales. La clasificación y estructuración sistemática de la información recopilada permitió identificar patrones y tendencias en la enseñanza-aprendizaje de la música rural de tradición oral en Cundinamarca. Este análisis no solo contribuirá a la preservación y valoración de la rica diversidad musical de la región, sino también al reconocimiento de los artistas locales, fortaleciendo la identidad cultural y el sentido de pertenencia de sus habitantes. Abstract The research project "ethnomusicology of rural musical expressions of Cundinamarca oral tradition as elements of education and culture” carried out exhaustive field work that included interviews with local artists from various municipalities of Cundinamarca. These interviews provided a valuable perspective about the musical native 6 practices of the region. Based on field work, this document was prepared, which consists of a documentary analysis with a qualitative approach and descriptive and interpretive scope. This analysis was focused on identifying the various educational elements present in the musical practices of oral tradition in the Cundinamarca territory. It was supported by reference of research at the local, national, and international level in order to understand the importance of these educational elements in rural musical practices. The systematic and structuring classification of the information collected allowed to identify patterns and trends in the teaching-learning of rural music of oral tradition in Cundinamarca. This analysis will not only contribute to the preservation and appreciation of the rich musical diversity of the region, but also to the recognition of local artists, strengthening the cultural identity and sense of belonging of its inhabitants.Ítem Informe de semillero: Creación de duetos mixtos, a partir de la reconfiguración de estudios técnicos como recurso pedagógico y de práctica para la música de cámara(2024-05-23) García Ballén, David Santiago; Sepúlveda Ríos, MateoEl proyecto de investigación liderado por los gestores del conocimiento: Mateo Sepúlveda Ríos y Víctor José Medina Achury tiene como objetivo principal reconfigurar estudios técnicos con el fin de convertirlos en obras de música de cámara tales como clarinete flauta oboe guitarra acústica y piano, exponiendo en este documento el trabajo entre oboe y flauta integrando sonoridades a través de cinco pasos cíclicos, se busca replicar este método en diversos contextos, enriqueciendo los recursos bibliográficos para potenciar las interpretaciones artísticas. Estos pasos incluyen la recolección y análisis de repertorios, la definición de formatos, la creación de duetos mixtos, la integración de estudiantes e investigadores, y la consolidación de productos. El semillero constituye un entorno de colaboración y desarrollo formativo destinado a los estudiantes de música en la Universidad de Cundinamarca; es un laboratorio donde los estudiantes, como investigadores musicales en formación, no solo interpretan música, sino que también se involucran en actividades de investigación, digitalización y producción de grabaciones, en el contexto de un proyecto centrado en la creación de duetos mixtos. Los participantes desempeñan un papel multidisciplinario al recopilar y analizar información sobre diversas obras musicales, empleando tecnología para facilitar la edición y organización de la música, con el fin de producir grabaciones de alta calidad. Además, colaboran en la producción fonográfica, coordinando esfuerzos para garantizar el éxito del proyecto en todas sus fases. Como editores, los estudiantes contribuyen a la escritura y transcripción de piezas musicales, así como a su ensayo y grabación, supervisando meticulosamente el proceso de edición y revisión antes de la publicación final. Su participación en estas áreas no solo les permite adquirir nuevas habilidades, sino que también enriquece su formación académica, profundizando su comprensión de la música de cámara y del proceso de producción fonográfica, aspectos cruciales en la industria musical contemporánea. En síntesis, el semillero representa un espacio colaborativo donde los estudiantes de música pueden trabajar en grupo como conjunto musical, expandir sus competencias en diversas áreas y enriquecer su formación académica, contribuyendo así al desarrollo tanto artístico como pedagógico investigativo en el ámbito de la música de cámara. Dentro de los productos esta la creación de tres libros que incluyan partituras de duetos mixtos basados en estudios técnicos resaltando el hecho que en este documento se enfoca el trabajo realizado en el libro del dueto para flauta y oboe, así como conclusiones sobre el tratamiento idiomático de los instrumentos. Este enfoque colectivo busca desarrollar habilidades interpretativas y técnicas, promoviendo una práctica musical más integradora y enriquecedora. Summary: The research project led by knowledge managers Mateo Sepúlveda Ríos and Víctor José Medina Achury aims to reconfigure technical studies to transform them into chamber music works such as clarinet, flute, oboe, acoustic guitar, and piano. This document presents the work between oboe and flute, integrating sonorities through five cyclical steps, with the intention of replicating this method in various contexts, enriching bibliographic resources to enhance artistic interpretations. These steps include the collection and analysis of repertoires, the definition of formats, the creation of mixed duets, the integration of students and researchers, and the consolidation of products. The seedbed constitutes a collaborative and formative development environment for music students at the University of Cundinamarca; it is a laboratory where students, as musical researchers in training, not only perform music but also engage in research activities, digitization, and recording production, within the context of a project focused on creating mixed duets. Participants play a multidisciplinary role by collecting and analyzing information on various musical works, using technology to facilitate the editing and organization of music, with the aim of producing high-quality recordings. Additionally, they collaborate in phonographic production, coordinating efforts to ensure the project's success at all stages. As editors, students contribute to the writing and transcription of musical pieces, as well as their rehearsal and recording, meticulously supervising the editing and review process before final publication. Their involvement in these areas not only allows them to acquire new skills but also enriches their academic training, deepening their understanding of chamber music and the phonographic production process, crucial aspects in the contemporary music industry. In summary, the seedbed represents a collaborative space where music students can work together as a musical ensemble, expand their competencies in various areas, and enrich their academic training, thereby contributing to the artistic and pedagogical research development in the field of chamber music. Among the products is the creation of three books that include scores of mixed duets based on technical studies, highlighting that this document focuses on the work done in the flute and oboe duet book, as well as conclusions on the idiomatic treatment of the instruments. This collective approach seeks to develop interpretive and technical skills, promoting a more integrative and enriching musical practice.Ítem Informe de semillero: joropo y pajarillo sinfónico - reacción del público ante la música folclórica expandida al lenguaje académico, adaptada a dos pianos. líneas: filosofía y cultura de la música / creación y producción musical(2024-05-29) Pabón Rodríguez, Keren Marcela; Medina Achury, Victor JoséEl proyecto Joropo y pajarillo sinfónico - Reacción del público ante la música folclórica expandida al lenguaje académico, Adaptada a dos pianos tiene como fin realizar un análisis de las reacciones del público ante la exhibición de dos obras musicales sinfónicas, con estilo folclórico, de compositores colombianos y adaptadas al formato de dos pianos: Guillermo Uribe Holguín - Tres Danzas Op. 21, Joropo (1926) y Wolfgang Ordóñez, Fanfarria y Pajarillo (2012), originalmente escritas para un formato instrumental más grandes, como orquesta y banda sinfónica, respectivamente. La adaptación de estas obras al formato de dos pianos permite una mayor difusión y acceso a territorios en los que la orquesta o la banda sinfónica encuentran barreras. Uno de los principales motivos de esta investigación es categorizar las apreciaciones expresadas por los oyentes, con el fin de crear una guía para futuros trabajos académicos de diferentes índoles. Asimismo, la información recolectada en esta investigación tendrá un impacto en diversas dimensiones musicales, como la composición, interpretación, investigación, pedagogía y circulación de las obras. El proyecto en este momento logra concluir la FASE B “Adaptación y montaje” y FASE C “Exhibición y recolección”. La participación de la semillerista culmina haciendo un aporte directo al artículo investigativo con respecto a la redacción e interpretación de conceptos y uso de términos. The project Joropo and symphonic bird - Public reaction to folkloric music expanded to academic language, Adapted to two pianos, aims to carry out an analysis of the public's reactions to the exhibition of two symphonic musical works, with a folkloric style, by Colombian composers. and adapted to the two-piano format: Guillermo Uribe Holguín - Tres Danzas Op. 21, Joropo (1926) and Wolfgang Ordóñez, Fanfarria y Pajarillo (2012), originally written for a larger instrumental format, such as orchestra and symphonic band, respectively. The adaptation of these works to the two-piano format allows greater dissemination and access to territories where the orchestra or symphonic band encounters barriers. One of the main reasons for this research is to categorize the appreciations expressed by listeners, in order to create a guide for future academic works of different kinds. Likewise, the information collected in this research will have an impact on various musical dimensions, such as the composition, interpretation, research, pedagogy and circulation of the works. The project currently manages to conclude PHASE B “Adaptation and assembly” and PHASE C “Exhibition and collection”. The participation of the seedling specialist culminates in making a direct contribution to the investigative article regarding the writing and interpretation of concepts and use of terms.Ítem Informe de semillerista: El violín en Cundinamarca. Repertorio para música de cámara (dúo, trío, cuarteto) desde la colonia hasta nuestros días(2024-06-12) Sánchez López, Sonia Yamile; Perilla Restrepo, Yenny TatianaResumen: El presente informe de investigación da cuenta de la actividad realizada como investigadora del semillero SEINMUS en el desarrollo del proyecto titulado “El violín en Cundinamarca. Repertorio para música de cámara (dúo, trío, cuarteto) desde la colonia hasta nuestros días”. Por lo tanto, se presenta en primera instancia un contexto de los alcances del proyecto que se enfoca en la búsqueda de repertorio para violín en formato de música de cámara de compositores nacidos en Cundinamarca junto con un recorrido histórico y geopolítico de este departamento para, más adelante, describir las actividades específicas y los resultados obtenidos por la semillerista, quien participó inicialmente en la fase de recolección documental y posteriormente estuvo centrada en la construcción del artículo académico, un producto derivado de los resultados del proyecto. Abstract: This research report talks about the activity carried out as a researcher at the SEINMUS hotbed in the development of the project titled “El violín en Cundinamarca. Repertorio para música de cámara (dúo, trío, cuarteto) desde la colonia hasta nuestros días”. Therefore, in the first instance, a context of the scope of the project is presented, which focuses on the search for repertoire for violin in chamber music format created by composers born in Cundinamarca along with a historical and geopolitical path of this department in order to, after, describe the specific activities and results obtained by the research hotbed assistant, who initially participated in the documentary collection phase and later focused on the construction of the academic article, a product derived from the results of the project.Ítem Informe de Semillerista: Creación de Duetos Mixtos, a partir de la Reconfiguración de Estudios Técnicos como Recurso Pedagógico y de Práctica para la Música De Cámara(2024-05-30) Delgadillo Ramos, Lina Maria; Sepúlveda Ríos, Mateo; Medina Achury, Victor JoséEl siguiente informe de semillero, escrito sobre el proyecto de “Creación de duetos mixtos, a partir de la reconfiguración de estudios técnicos como recurso pedagógico y de práctica para la música de cámara”, consiste en un proyecto que a través de un trabajo colaborativo establece la co creación musical entre los participantes, conjugando roles de intérprete, compositor, arreglista y productor, con el desarrollo de las siguientes actividades: recolección y análisis de estudios técnicos para flauta traversa, tanto de nivel básico como avanzado; grabación fonográfica de las partes de flauta de los diferentes estudios creados en el semillero de investigación; la construcción de comentarios para la buena ejecución de cada estudio; la realización de una ponencia y de un concierto donde se presentaron los resultados obtenidos, con los cuales se dio cumplimiento a los objetivos planteados. Como formato base se establecieron ensambles de duetos de cámara con los cuales se realizó el proceso de creación, investigación y experimentación artística, brindando así espacios formativos que aporten a las líneas misionales del programa de música de la Universidad de Cundinamarca. Por otra parte, el material obtenido del proyecto brindará a intérpretes, investigadores y educadores musicales nuevas visiones de repertorios que normalmente son abordados de otra manera, aportando a los intérpretes la renovación de sus métodos de formación musical y práctica artística. The following seedbed report, written about the project “Creation of mixed duets, from the reconfiguration of technical studies as a pedagogical and practical resource for chamber music”, consists of a project that through a collaborative work The following report, written on the project “Creation of mixed duets, from the reconfiguration of technical studies as a pedagogical resource and practice for chamber music”, consists of a project that through a collaborative work establishes musical co-creation among the participants, combining roles of performer, composer, arranger and producer, with the development of the following activities: collection and analysis of technical studies for transverse flute, both basic and advanced level; phonographic recording of the flute parts of the different studies created in the research seedbed; the construction of comments for the good execution of each study; the realization of a presentation and a concert where the obtained results were presented, with which the proposed objectives were fulfilled. As a base format, chamber duet ensembles were established with which the process of creation, research and artistic experimentation was carried out, thus providing formative spaces that contribute to the mission lines of the music program of the Universidad de Cundinamarca. On the other hand, the material obtained from the project will provide performers, researchers and music educators with new visions of repertoires that are normally approached in a different way, contributing to the renovation of the performers' methods of musical training and artistic practice.Ítem Informe de actividades en el marco del Semillero SEINMUS Producción de repertorio escrito de música colombiana, para instrumentos solistas y pequeños ensambles Software de ejecución instrumental para la producción de repertorio escrito de música colombiana(2024-06-07) Páez Gamboa, Mayerli Lucero; Hernández, Manuel AntonioEl presente informe se centra en las actividades realizadas por la semillerista Maryeli Páez Gamboa, estudiante del programa de música de la Universidad de Cundinamarca, haciendo parte del semillero SEINMUS, donde participó en los trabajos de investigación Producción de repertorio escrito de Música Colombiana, para instrumentos solistas y pequeños ensambles, y el segundo, Software para ejecución instrumental para la producción de repertorio escrito de Música Colombiana. En el primer trabajo titulado producción de repertorio, se realiza la selección de 23 obras de compositores representativos de la música andina colombiana, a partir de todo el material digital y físico al cual se tuvo acceso para realizar su estudio interpretativo, buscando generar un banco de partituras con sus líneas melódicas y armónicas con un acompañamiento de audio, además de recoger la información bibliográfica para generar los antecedentes de este proyecto de investigación. En el segundo trabajo titulado software para ejecución, se crea una aplicación como herramienta de apoyo donde los intérpretes de dichas obras, tienen la oportunidad de ser acompañados por medio de pistas musicales, de este modo se realiza una reseña sobre cada obra y las partituras para melodía y armonía, siendo así un trabajo innovador en el estudio de la música tradicional andina a través de las nuevas tecnologías como play along, a las cuales hoy día se tienen acceso y se pueden aprovechar adecuadamente. This report focuses on the activities carried out by the seedbed Maryeli Páez Gamboa, student of the music program at the University of Cundinamarca, being part of the SEINMUS seedbed, where she participated in the research work Production of written repertoire of Colombian Music, for instruments soloists and small ensembles, and the second, Software for instrumental performance for the production of written repertoire of Colombian Music. In the first work entitled repertoire production, the selection of 23 works by composers representative of Colombian Andean music is made, based on all the digital and physical material to which they had access to carry out their interpretative study, seeking to generate a bank of scores with their melodic and harmonic lines with audio accompaniment, in addition to collecting bibliographic information to generate the background of this research project. In the second work entitled software for execution, an application is created as a support tool where the performers of said works have the opportunity to be accompanied by musical tracks, in this way a review is made of each work and the scores to melody and harmony, thus being an innovative work in the study of traditional Andean music through new technologies such as play along, which today are accessible and can be used appropriately.Ítem Identificación y Prevención de Patologías del Aparato Estomatognático en Saxofonistas de la Universidad de Cundinamarca(2024-05-24) Matamoros Castro, Ana Sofía; Chibuque Collazos, Andrés FelipeResumen En esta investigación se elaboró una guía con diferentes ejercicios y recomendaciones que ayudan a la prevención de patologías en el sistema estomatognático relacionadas al saxofón, esta fue diseñada a partir de la recopilación de información sobre estudios relacionados con dichas afecciones, adicionalmente para evidenciar las patologías presentes en saxofonistas de forma más específica se llevó a cabo un estudio de carácter cuantitativo donde se evaluaron los datos que fueron obtenidos mediante valoraciones; posteriormente en base a estos se realizaron observaciones, análisis y diagnóstico clínico por parte de un odontólogo, donde se tomó como población de estudio a saxofonistas pertenecientes al Programa de Música de la Universidad de Cundinamarca. Se contó con una población de 7 de estudiantes y profesores considerando criterios de inclusión y exclusión, los datos se expresaron por medio de graficas de porcentajes. Se encontró que en el 85% de los casos se observan patologías de tipo articular y de maloclusiones, así como clasificación oclusal y diagnostico facial anormal, además el 71,5% de la población cuenta con lesiones en los tejidos blandos. Abstract In this research, a guide was developed with different exercises and recommendations that help prevent pathologies in the stomatognathic system related to the saxophone. This was designed based on the compilation of information on studies related to these conditions, additionally to highlight the pathologies present. In saxophonists, more specifically, a quantitative study was carried out where the data obtained through assessments were evaluated; Subsequently, based on these, observations, analysis and clinical diagnosis were carried out by a dentist, where saxophonists belonging to the Music Program of the University of Cundinamarca were taken as the study population. There was a population of 7 students and teachers considering inclusion and exclusion criteria, the data were expressed through percentage graphs. It was found that in 85% of cases, joint pathologies and malocclusions are observed, as well as occlusal classification and abnormal facial diagnosis, in addition, 71.5% of the population has soft tissue injuries.Ítem Huella vocal, un camino hacia la voz propia: estudio sobre la influencia de los factores de la personalidad que conforman y moldean la Identidad de la voz(2024-05-29) Guerra Ocampo, Sara Camila; Morgante Combariza, Ana BetinaEl presente estudio tiene como objetivo principal desarrollar y aplicar un sistema que permita a los estudiantes de la cátedra de canto popular de la Universidad de Cundinamarca identificar, comprender y relacionar los factores biológicos, sociales, culturales y de personalidad que influyen en las características distintivas de su voz. Asimismo, busca verificar la hipótesis que postula que la identidad vocal en el canto está moldeada por una compleja interacción entre factores biológicos, experiencias vivenciales y la personalidad del individuo, que, al hacer la exploración de estos, puede contribuir a la mejoría del desempeño e interpretación vocal. Durante la revisión de antecedentes, se observó que, si bien el tema de "la personalidad de la voz" no es nuevo en el ámbito académico, aún carece de una exploración exhaustiva. Actualmente, se centra principalmente en el estudio de la técnica vocal como herramienta para la mejora y perfeccionamiento de la voz al cantar. El enfoque metodológico empleado en esta investigación fue cualitativo, ya que permitió interpretar los significados a partir de las percepciones y experiencias de los participantes. Los análisis y resultados obtenidos fueron altamente significativos, ya que resaltaron la importancia del autoconocimiento para los músicos, destacando su relevancia en la creación y ejecución artística. Este enfoque proporcionó una visión psicológica de la voz como un instrumento de expresión personal, resaltando la necesidad de integrar tanto aspectos técnicos como emocionales en la formación vocal. The main objective of this study is to develop and apply a system that allows students of the popular singing course at the Universidad de Cundinamarca to identify, understand and relate the biological, social, cultural and personality factors that influence the distinctive characteristics of their voice. It also seeks to verify the hypothesis that vocal identity in singing is shaped by a complex interaction between biological factors, life experiences and the personality of the individual. During the background review, it was observed that, although the topic of "voice personality" is not new in academia, it still lacks a comprehensive exploration. Currently, it is mainly focused on the study of vocal technique as a tool for the improvement and enhancement of the singing voice. The methodological approach used in this research was qualitative, as it allowed interpreting meanings from the perceptions and experiences of the participants. The analyses and results obtained were highly significant, as they highlighted the importance of self-knowledge for musicians, emphasizing its relevance in artistic creation and performance. This approach provided a more holistic view of the voice as an instrument of personal expression, highlighting the need to integrate both technical and emotional aspects in vocal training.Ítem Guía didáctica para los procesos de enseñanza y aprendizaje de técnica vocal enfocada a primera infancia en niños y niñas de cuatro (4) a cinco (5) años de edad.(2024-06-17) Benavides Ramírez, María Paula; Morgante Combariza, Ana BetinaLa presente investigación asume la importancia de la salud vocal a través del canto en primera infancia dentro de los procesos educativos y vivenciales del niño. Contribuye al procedimiento de enseñanza-aprendizaje con la creación del material didáctico para que maestros, cuidadores y educadores puedan aplicar esta guía sobre sus alumnos, sin la necesidad de tener conocimientos previos de música o técnica vocal. Se establecen categorías y ejercicios direccionados a los numerosos estilos de aprendizaje encontrados dentro del marco teórico y se busca relacionarlos con el método Montessori desde una educación individualizada y autónoma. This research assumes the importance of vocal health through early childhood singing within the educational and living processes of the child. It contributes to the teaching-learning process by creating teaching materials so that teachers, caregivers and educators can apply this guide to their students, without the need to have previous knowledge of music or vocal technique. It establishes categories and exercises aimed at the multitudinous learning styles found within the theoretical framework and seeks to relate them to the Montessori method from an individualized and autonomous education.Ítem Documentación del sistema de iniciación a la lectura de guitarra para centros de educación artística no formales(2024-05-28) Moyano Parrales, Christian Leonardo; Alvarado Laurin, Oscar JulianEsta investigación documenta la metodología establecida por el maestro Oscar Julian Alvarado Laurin quien propone un sistema de fácil aprendizaje a la lectura de la guitarra, brindando una serie de ejercicios que le ayuden al alumno a comprender de forma clara y organizada las características de la lectura musical, mediante el uso de elementos visuales de fácil comprensión. El sistema propuesto toma como referencia algunas metodologías reconocidas a lo largo de la historia del instrumento, también se basa en diferentes estilos de guías para generar un hilo conductor coherente para el alumno. This research documents the methodology established by Professor Oscar Julian Alvarado Laurin who proposes an easy learning system for adults and children in the guitar accurate reading, providing a series of exercises that help the student to understand in a clear and organized way the characteristics of musical reading, using easy-to-understand visual elements. The proposed system takes as a reference some recognized methodologies along the instrument history, and based on different styles of guides to generate a coherent thread for the student.Ítem Creación y producción de dos arreglos y una composición en el género pop latino(2024-05-30) Torres Rodríguez , Juan Esteban; Beltrán Sánchez, Oscar AlejandroEste proyecto describe el proceso de creación musical de dos arreglos y una obra inédita desarrollado bajo los parámetros estilísticos del género pop latino; por medio del análisis musical se contempla la forma, estructura, ritmo, melodía y armonía como elementos característicos, que dieron pie para los diseños musicales. En una segunda instancia se plasman las obras en una producción musical, donde se contemplan recursos tecnológicos, captura instrumental y exploración tímbrica desde el manejo textural con la aplicación de procesadores de señal propios del estilo. Es de destacar que la aproximación a la experiencia creativa de este proyecto se desarrolló bajo la investigación-creación, lo cual configuró los resultados teóricos, metodológicos y de creación musical de forma analítica y práctica en el desarrollo de cada capítulo. This project describes the musical creation process of two arrangements and an original work developed under the stylistic parameters of the Latin pop genre. Through musical analysis, form, structure, rhythm, melody, and harmony are considered as characteristic elements that laid the foundation for the musical designs. In a second phase, the works are captured in a musical production, where technological resources, instrumental capture, and timbral exploration from textural management with the application of signal processors typical of the style are considered. It is noteworthy that the approach to the creative experience of this project was developed under research-creation, which configured the theoretical, methodological, and musical creation results analytically and practically in the development of each chapter.Ítem Creación de cinco (5) obras musicales con cambios de métricas y métricas irregulares para formato trio(2024-05-20) Martínez Cuadrado, Rubén Darío; Franco Matiz, Brayan Stiven; Morgante Combariza, Ana BetinaEste trabajo tiene como fin brindar un aporte a la música irregular a través de la creación y divulgación de 5 obras para formato trio (guitarra, bajo y batería), explicando el proceso compositivo que se tuvo para cada una de las obras, mostrando su estructura, su diseño melódico y sus modulaciones rítmicas, por otro lado, se realiza un proceso de producción y difusión el cual se ve reflejado en una página web, un canal de YouTube y un book sheet. This work aims to provide a contribution to irregular music through the creation and dissemination of 5 works for trio format (guitar, bass and drums), explaining the compositional process that was taken for each of the works, showing its structure. , its melodic design and its rhythmic modulations, on the other hand, a production and dissemination process is carried out which is reflected in a website, a YouTube channel and a book sheet.Ítem Contribución de la guitarra eléctrica al Bolero(2024-06-06) Beltrán Mendieta, Sergio Andrés; Pardo Rodríguez, AdalbertoEl acompañamiento es una de las cualidades más distintivas y poderosas de la guitarra eléctrica. A lo largo del siglo pasado, este instrumento ha sido dotado con una amplia gama de herramientas y técnicas que lo han convertido en un pilar fundamental en la música contemporánea. El bolero, con su rica tradición y evolución, no ha sido ajeno a este conocimiento y habilidad. De hecho, durante su proceso de adaptación y transformación, el bolero ha recurrido a la versatilidad y expresividad de la guitarra eléctrica para mantener su relevancia y seguir cautivando a audiencias de todas las generaciones. Además, la guitarra eléctrica ha aportado una dimensión moderna al bolero, permitiendo experimentar con efectos de sonido, como la distorsión, el chorus o el delay, que añaden profundidad y atmósfera a las composiciones. Estos recursos técnicos han ampliado el espectro creativo de los músicos boleristas, brindándoles la libertad de explorar nuevos horizontes sonoros sin perder la esencia y la emotividad característica del género. La guitarra eléctrica ha sido una herramienta invaluable para el bolero, proporcionando un acompañamiento versátil, expresivo y moderno que ha contribuido significativamente a su evolución y adaptación a lo largo del tiempo. Su presencia en el género ha enriquecido la experiencia musical tanto para los artistas como para los oyentes. The accompaniment is one of the most distinctive and powerful qualities of the electric guitar. Over the past century, this instrument has been endowed with a wide range of tools and techniques that have made it a fundamental pillar in contemporary music. The bolero, with its rich tradition and evolution, has not been immune to this knowledge and skill. In fact, during its process of adaptation and transformation, the bolero has turned to the versatility and expressiveness of the electric guitar to maintain its relevance and continue captivating audiences of all generations. Moreover, the electric guitar has brought a modern dimension to the bolero, allowing experimentation with sound effects such as distortion, chorus, and delay, which add depth and atmosphere to the compositions. These technical resources have expanded the creative spectrum of bolero musicians, giving them the freedom to explore new sonic horizons without losing the essence and characteristic emotion of the genre. The electric guitar has been an invaluable tool for the bolero, providing a versatile, expressive, and modern accompaniment that has significantly contributed to its evolution and adaptation over time. Its presence in the genre has enriched the musical experience for both artists and listeners.Ítem Composición musical de cinco temas de géneros andinos colombianos(2024-06-05) Bello Martínez, Elkin Giovanni; Beltrán Sánchez, Oscar AlejandroEl presente trabajo tiene como objetivo describir y argumentar los pasos que hicieron posible la creación y composición de cinco obras musicales de los ritmos más emblemáticos de la región andina colombiana, argumentando como la naturaleza puede aportar elementos que de una u otra manera pueden ser plasmados en una pieza musical, convirtiéndose la región andina en una fuente inagotable de recursos para tal fin. The objective of this work is to describe and argue the steps that made possible the creation and composition of five musical works of the most emblematic rhythms of the Colombian Andean region, arguing how nature can provide elements that in one way or another can be captured in a piece of music, the Andean region becoming an inexhaustible source of resources for this purpose.Ítem Cartilla de ejercicios para el calentamiento, fortalecimiento y estiramiento de los músculos involucrados en la interpretación del trombón en estudiantes de 7 a 15 años de iniciación musical en municipios de la sabana de Bogotá(2024-05-31) Ramírez Pérez, Juan Nicolás; Romero Vizcaino, VladimirLa salud corporal en el día a día es fundamental para mantener un estilo de vida equilibrado y satisfactorio. La salud corporal afecta todos los aspectos de nuestra vida, desde nuestra capacidad para realizar tareas diarias hasta nuestra calidad de vida en general. Tener conciencia del cuidado de nuestro cuerpo nos brinda ciertos beneficios como lo son el tener más energía y vitalidad, mejor rendimiento en el trabajo y el estudio, prevención de distintas enfermedades, bienestar mental y emocional, mejora la calidad del sueño, y nos permite tener un envejecimiento más saludable, en resumen, la salud corporal es esencial para vivir una vida plena y satisfactoria. En las escuelas de música municipales de la sabana de Bogotá, se viene desarrollando un trabajo a nivel musical con los niños, jóvenes y adultos brindándoles una gran formación académica en el área de la música, sin embargo, prima el desarrollo instrumental debido a los resultados que se les exigen a las agrupaciones, esto hace que los procesos en muchas ocasiones no sean desarrollados con todas las bases técnicas necesarias para preservar la salud de los instrumentistas. Esto lleva a que la comunidad musical en un futuro pueda desarrollar enfermedades a nivel musculoesquelético que a largo plazo terminan en lesiones graves que impiden que los músicos continúen con su práctica instrumental o entren en procesos largos de recuperación muscular lo cual impide un desarrollo musical adecuado. Se plantea una propuesta guiada al diseño de una cartilla de trombón con el fin de generar conciencia desde edades tempranas sobre la importancia y beneficios que trae el cuidar el cuerpo humano durante la practica instrumental, esta cartilla se divide en 3 módulos los cuales son el calentamiento, el estiramiento y el fortalecimiento muscular. Abstract Body health on a day-to-day basis is essential to maintain a balanced and satisfying lifestyle. Body health affects every aspect of our lives, from our ability to perform daily tasks to our overall quality of life. Being aware of taking care of our body gives us certain benefits such as having more energy and vitality, better performance at work and study, prevention of different diseases, mental and emotional well-being, improves the quality of sleep, and allows us to have a healthier aging, in short, body health is essential to live a full and satisfying life. In the municipal music schools of the savannah of Bogota, work has been developed at the musical level with children, young people and adults, providing them with a great academic training in the area of music, however, instrumental development prevails due to the results that are required of the groups, this means that the processes are often not developed with all the necessary technical bases to preserve the health of the group. the instrumentalists. This leads to the fact that the musical community in the future may develop musculoskeletal diseases that in the long term end in serious injuries that prevent musicians from continuing with their instrumental practice or entering into long processes of muscle recovery, which prevents adequate musical development. A guided proposal is proposed to the design of a trombone primer in order to generate awareness from an early age about the importance and benefits of taking care of the human body during instrumental practice, this booklet is divided into 3 modules which are warm-up, stretching and muscle strengthening.Ítem Adaptación para piano de tres obras del repertorio musical llanero del maestro Eudes Álvarez y el maestro Urbino Ruiz(2024-05-31) Medina Rolón, Sergio; Aldana Sayin, Samir ElíasEl presente trabajo pretende como principal objetivo, dar muestra del proceso adaptativo de tres obras de música tradicional llanera al piano, empleando diferentes recursos armónicos, melódicos y estilísticos de los instrumentos que hacen parte del formato tradicional de dicha música, específicamente del arpa llanera. Buscando así, ser un referente documental debido a la inquietud interpretativa y adaptativa de dicha música en el piano y así mismo, que el resultado final de este, sirva como material de enseñanza en diferentes ámbitos y niveles de educación musical. Para este proceso como se ha mencionado anteriormente, se tendrá en cuenta el formato tradicional de la música llanera como punto de estudio en el conocimiento y exploración de recursos estilísticos desde el ritmo, armonía y melodía, teniendo como principal objeto de estudio a el arpa llanera, debido a que en el proceso de adaptación el piano sustituirá a dicho instrumento, buscando acercarse en la medida que la organología del mismo lo permita, al rol interpretativo que desarrolla el arpa dentro del formato musical. Así, la transcripción será el medio por el cual cada uno de estos recursos puedan ser explorados, sistematizados y ejecutados desde las obras Pájaro bochinchero, Guacharaca pelona y Seis por derecho, dando como resultado una nueva propuesta musical de estas, enriqueciendo su interpretación y la técnica musical de quien las interprete desde el piano. De esta manera, las obras propuestas para este proceso de adaptación buscan brindar un referente en primer lugar, del proceso adaptativo de la música tradicional llanera desde la ejecución de la misma a través del piano y desde el momento de transcripción al mismo. Por lo tanto, se hace necesario el uso de ciertas figuras y articulaciones musicales (que en este trabajo serán explicadas) para la escritura de algunos sonidos y técnicas propias de la música llanera como el bordoneo, procurando imitar lo ejecutado por el arpa y así tener una interpretación más cercana al estilo de esta música. En segundo lugar, por medio de las obras transcritas tener una herramienta de estudio y enseñanza musical para los músicos y personas interesados en este género, con la finalidad de dar divulgación a la práctica instrumental de la música tradicional llanera por medio de un instrumento asequible en hogares, escuelas, academias de enseñanza musical y universidades, aumentando el recurso documental con nuevas partituras hechas específicamente para dicho instrumento, fortaleciendo el rescate de la cultura llanera en diversos espacios de participación musical y el reconocimiento de autores llaneros que han enriquecido con sus composiciones este género musical, en especial los maestros Eudes Álvarez y Urbino Ruiz, los cuales son referente central de este trabajo. The main objective of this work is to show the adaptive process of three works of traditional Llanera music on the piano, using different harmonic, melodic and stylistic resources of the instruments that are part of the traditional format of said music, specifically the Llanera harp. This seeking to be a documentary reference due to the interpretative and adaptive concern of said music on the piano and likewise, that the final result of this serves as teaching material in different areas and levels of musical education. For this process, as mentioned above, the traditional format of llanera music will be taken into account as a point of study in the knowledge and exploration of stylistic resources from rhythm, harmony and melody, having the llanera harp as the main object of study. , because in the adaptation process the piano will replace said instrument, seeking to get closer, to the extent that its organology allows, to the interpretive role that the harp plays within the musical format. Thus, the transcription will be the means by which each of these resources can be explored, systematized and executed from the works Pájaro bochinchero, Guacharaca pelona and Seis por Derecho, resulting in a new musical proposal of these, enriching their interpretation and the musical technique of whoever interprets them from the piano. In this way, the works proposed for this adaptation process seek to provide a reference, first of all, of the adaptive process of traditional Llanera music from its execution through the piano and from the moment of transcription to it. Therefore, it is necessary to use certain musical figures and articulations (which will be explained in this work) for the writing of some sounds and techniques typical of llanera music such as the snare drum, trying to imitate what is played by the harp and thus have an interpretation closer to the style of this music. Secondly, through the transcribed works, have a musical study and teaching tool for musicians and people interested in this genre, with the purpose of disseminating the instrumental practice of traditional Llanera music through an instrument accessible in homes, schools, musical teaching academies and universities, increasing the documentary resource with new scores made specifically for said instrument, strengthening the rescue of the llanero culture in various spaces of musical participation and the recognition of llanero authors who have enriched this area with their compositions. musical genre, especially the teachers Eudes Álvarez and Urbino Ruiz, who are the central reference of this work.Ítem Adaptación de tres obras de la región andina colombiana para cuarteto de saxofones(2024-05-27) Jara Marín, Andrea Nataly; Chibuque Collazos, Andrés FelipeEl presente trabajo se fundamenta en la necesidad de aportar al repertorio de música andina colombiana para el formato de cuarteto de saxofones, debido a que existen diversas obras de los estilos seleccionados que hasta la fecha no han sido adaptadas; de este modo, se hace el proceso de creación y adaptación por medio de dos pasillos y un bambuco pertenecientes a la región andina centro oriental colombiana. Adicionalmente se realiza un proceso de grabación y digitalización de partituras en formato pdf y video, los cuales se encontrarán disponibles para los lectores que se encuentren interesados en adquirir el material planteado. Durante el proceso de creación, el pilar de las adaptaciones fue demostrar la ejecución e interpretación de un formato no convencional dentro de la música andina colombiana, en este caso el cuarteto de saxofones, planteando diferentes posibilidades sonoras en conjunto y trasladar los elementos musicales adquiridos del formato tradicional al saxofón. Así mismo, se busca generar un apropiamiento musical desde el saxofón, y concienciar a las futuras generaciones a despertar un sentido de pertenencia por la diversidad folclórica y cultural de nuestro país. The present work is based on the need to contribute to the repertoire of Colombian Andean music for the saxophone quartet format, because there are various works of the selected styles that to date have not been adapted; In this way, the process of creation and adaptation is carried out through two corridors and a bambuco belonging to the central eastern Andean region of Colombia. Additionally, a process of recording and digitizing scores in PDF and video format is carried out, which will be available for readers who are interested in acquiring the proposed material. During the creation process, the pillar of the adaptations was to demonstrate the execution and interpretation of an unconventional format within Colombian Andean music, in this case the saxophone quartet, proposing different sound possibilities together and transferring the musical elements acquired from the traditional saxophone format. Likewise, it seeks to generate musical appropriation from the saxophone, and raise awareness among future generations to awaken a sense of belonging to the folkloric and cultural diversity of our country.Ítem Una perspectiva de los aspectos armónicos, melódicos y compositivos para una interpretación optima del concierto en E menor para cello y orquesta del compositor Edward Elgar(2024-01-09) Valderrama Fonseca, Carlos Daniel; Chaves García, Juan MauricioEl concierto en E menor para cello y orquesta por el compositor Edward Elgar forma parte del repertorio más reconocido e influyente para el instrumento, siendo este uno de los conciertos para la interpretación en recitales y concursos; para ello se realiza un análisis de este con la idea de mejorar y facilitar a los cellistas el acceso a la información detallada general, la melodía, la armonía y su forma de orquestación ya sea orquestal o piano. Al realizar una investigación acerca del compositor; se encuentra que fue una obra que no se reconoció tanto como su concierto antecesor para violín, llevando a que el concierto en su inicio fuera considerado un desastre. Se demuestra que Elgar tenía influencia por diversos compositores, se logra encontrar varios aspectos de dichas influencias. El concierto se divide en cuatro movimientos en los que se analiza su estilo melódico, armónico y orquestal; con el fin crear un conocimiento mayor a la hora de su interpretación. The concerto in E minor for cello and orchestra by the composer Edward Elgar is part of the most recognized and influential repertoire for the instrument, being preferred for performance in recitals and competitions; For this purpose, an analysis of this is carried out with the idea of improving and facilitating cellists' access to detailed information on general information, melody, harmony and its form of orchestration, whether orchestra or piano. When conducting research about the composer, it is found that it was a work that was not as recognized as his predecessor concerto for violin, leading to the concert being considered a disaster at the beginning. It is shown that Elgar was influenced by various composers, several aspects of these influences can be found. The concert is divided into four movements in which its melodic, harmonic and orchestral style is analyzed; in order to create a greater criterion when interpreting it.