Facultad de Ingeniería
URI permanente para esta comunidadhttps://hdl.handle.net/20.500.12558/40
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Guía didáctica para los procesos de enseñanza y aprendizaje de técnica vocal enfocada a primera infancia en niños y niñas de cuatro (4) a cinco (5) años de edad.
(2024-06-17) Benavides Ramírez, María Paula; Morgante Combariza, Ana Betina
La presente investigación asume la importancia de la salud vocal a través del canto en primera infancia dentro de los procesos educativos y vivenciales del niño. Contribuye al procedimiento de enseñanza-aprendizaje con la creación del material didáctico para que maestros, cuidadores y educadores puedan aplicar esta guía sobre sus alumnos, sin la necesidad de tener conocimientos previos de música o técnica vocal. Se establecen categorías y ejercicios direccionados a los numerosos estilos de aprendizaje encontrados dentro del marco teórico y se busca relacionarlos con el método Montessori desde una educación individualizada y autónoma.
This research assumes the importance of vocal health through early childhood singing within the educational and living processes of the child. It contributes to the teaching-learning process by creating teaching materials so that teachers, caregivers and educators can apply this guide to their students, without the need to have previous knowledge of music or vocal technique. It establishes categories and exercises aimed at the multitudinous learning styles found within the theoretical framework and seeks to relate them to the Montessori method from an individualized and autonomous education.
Documentación del sistema de iniciación a la lectura de guitarra para centros de educación artística no formales
(2024-05-28) Moyano Parrales, Christian Leonardo; Alvarado Laurin, Oscar Julian
Esta investigación documenta la metodología establecida por el maestro Oscar Julian Alvarado Laurin quien propone un sistema de fácil aprendizaje a la lectura de la guitarra, brindando una serie de ejercicios que le ayuden al alumno a comprender de forma clara y organizada las características de la lectura musical, mediante el uso de elementos visuales de fácil comprensión. El sistema propuesto toma como referencia algunas metodologías reconocidas a lo largo de la historia del instrumento, también se basa en diferentes estilos de guías para generar un hilo conductor coherente para el alumno.
This research documents the methodology established by Professor Oscar Julian Alvarado Laurin who proposes an easy learning system for adults and children in the guitar accurate reading, providing a series of exercises that help the student to understand in a clear and organized way the characteristics of musical reading, using easy-to-understand visual elements. The proposed system takes as a reference some recognized methodologies along the instrument history, and based on different styles of guides to generate a coherent thread for the student.
Creación y producción de dos arreglos y una composición en el género pop latino
(2024-05-30) Torres Rodríguez , Juan Esteban; Beltrán Sánchez, Oscar Alejandro
Este proyecto describe el proceso de creación musical de dos arreglos y una obra
inédita desarrollado bajo los parámetros estilísticos del género pop latino; por medio del
análisis musical se contempla la forma, estructura, ritmo, melodía y armonía como
elementos característicos, que dieron pie para los diseños musicales. En una segunda
instancia se plasman las obras en una producción musical, donde se contemplan recursos
tecnológicos, captura instrumental y exploración tímbrica desde el manejo textural con la
aplicación de procesadores de señal propios del estilo.
Es de destacar que la aproximación a la experiencia creativa de este proyecto se
desarrolló bajo la investigación-creación, lo cual configuró los resultados teóricos,
metodológicos y de creación musical de forma analítica y práctica en el desarrollo de cada
capítulo.
This project describes the musical creation process of two arrangements and an original
work developed under the stylistic parameters of the Latin pop genre. Through musical
analysis, form, structure, rhythm, melody, and harmony are considered as characteristic
elements that laid the foundation for the musical designs. In a second phase, the works are
captured in a musical production, where technological resources, instrumental capture, and
timbral exploration from textural management with the application of signal processors
typical of the style are considered.
It is noteworthy that the approach to the creative experience of this project was developed
under research-creation, which configured the theoretical, methodological, and musical
creation results analytically and practically in the development of each chapter.
Creación de cinco (5) obras musicales con cambios de métricas y métricas irregulares para formato trio
(2024-05-20) Martínez Cuadrado, Rubén Darío; Franco Matiz, Brayan Stiven; Morgante Combariza, Ana Betina
Este trabajo tiene como fin brindar un aporte a la música irregular a través de la creación y divulgación de 5 obras para formato trio (guitarra, bajo y batería), explicando el proceso compositivo que se tuvo para cada una de las obras, mostrando su estructura, su diseño melódico y sus modulaciones rítmicas, por otro lado, se realiza un proceso de producción y difusión el cual se ve reflejado en una página web, un canal de YouTube y un book sheet.
This work aims to provide a contribution to irregular music through the creation and dissemination of 5 works for trio format (guitar, bass and drums), explaining the compositional process that was taken for each of the works, showing its structure. , its melodic design and its rhythmic modulations, on the other hand, a production and dissemination process is carried out which is reflected in a website, a YouTube channel and a book sheet.
Contribución de la guitarra eléctrica al Bolero
(2024-06-06) Beltrán Mendieta, Sergio Andrés; Pardo Rodríguez, Adalberto
El acompañamiento es una de las cualidades más distintivas y poderosas de la guitarra eléctrica. A lo largo del siglo pasado, este instrumento ha sido dotado con una amplia gama de herramientas y técnicas que lo han convertido en un pilar fundamental en la música contemporánea. El bolero, con su rica tradición y evolución, no ha sido ajeno a este conocimiento y habilidad. De hecho, durante su proceso de adaptación y transformación, el bolero ha recurrido a la versatilidad y expresividad de la guitarra eléctrica para mantener su relevancia y seguir cautivando a audiencias de todas las generaciones.
Además, la guitarra eléctrica ha aportado una dimensión moderna al bolero, permitiendo experimentar con efectos de sonido, como la distorsión, el chorus o el delay, que añaden profundidad y atmósfera a las composiciones. Estos recursos técnicos han ampliado el espectro creativo de los músicos boleristas, brindándoles la libertad de explorar nuevos horizontes sonoros sin perder la esencia y la emotividad característica del género.
La guitarra eléctrica ha sido una herramienta invaluable para el bolero, proporcionando un acompañamiento versátil, expresivo y moderno que ha contribuido significativamente a su evolución y adaptación a lo largo del tiempo. Su presencia en el género ha enriquecido la experiencia musical tanto para los artistas como para los oyentes.
The accompaniment is one of the most distinctive and powerful qualities of the electric guitar. Over the past century, this instrument has been endowed with a wide range of tools and techniques that have made it a fundamental pillar in contemporary music. The bolero, with its rich tradition and evolution, has not been immune to this knowledge and skill. In fact, during its process of adaptation and transformation, the bolero has turned to the versatility and expressiveness of the electric guitar to maintain its relevance and continue captivating audiences of all generations.
Moreover, the electric guitar has brought a modern dimension to the bolero, allowing experimentation with sound effects such as distortion, chorus, and delay, which add depth and atmosphere to the compositions. These technical resources have expanded the creative spectrum of bolero musicians, giving them the freedom to explore new sonic horizons without losing the essence and characteristic emotion of the genre. The electric guitar has been an invaluable tool for the bolero, providing a versatile, expressive, and modern accompaniment that has significantly contributed to its evolution and adaptation over time. Its presence in the genre has enriched the musical experience for both artists and listeners.
Composición musical de cinco temas de géneros andinos colombianos
(2024-06-05) Bello Martínez, Elkin Giovanni; Beltrán Sánchez, Oscar Alejandro
El presente trabajo tiene como objetivo describir y argumentar los pasos que hicieron posible la creación y composición de cinco obras musicales de los ritmos más emblemáticos de la región andina colombiana, argumentando como la naturaleza puede aportar elementos que de una u otra manera pueden ser plasmados en una pieza musical, convirtiéndose la región andina en una fuente inagotable de recursos para tal fin.
The objective of this work is to describe and argue the steps that made possible the creation and composition of five musical works of the most emblematic rhythms of the Colombian Andean region, arguing how nature can provide elements that in one way or another can be captured in a piece of music, the Andean region becoming an inexhaustible source of resources for this purpose.
Cartilla de ejercicios para el calentamiento, fortalecimiento y estiramiento de los músculos involucrados en la interpretación del trombón en estudiantes de 7 a 15 años de iniciación musical en municipios de la sabana de Bogotá
(2024-05-31) Ramírez Pérez, Juan Nicolás; Romero Vizcaino, Vladimir
La salud corporal en el día a día es fundamental para mantener un estilo de vida equilibrado y satisfactorio. La salud corporal afecta todos los aspectos de nuestra vida, desde nuestra capacidad para realizar tareas diarias hasta nuestra calidad de vida en general. Tener conciencia del cuidado de nuestro cuerpo nos brinda ciertos beneficios como lo son el tener más energía y vitalidad, mejor rendimiento en el trabajo y el estudio, prevención de distintas enfermedades, bienestar mental y emocional, mejora la calidad del sueño, y nos permite tener un envejecimiento más saludable, en resumen, la salud corporal es esencial para vivir una vida plena y satisfactoria.
En las escuelas de música municipales de la sabana de Bogotá, se viene desarrollando un trabajo a nivel musical con los niños, jóvenes y adultos brindándoles una gran formación académica en el área de la música, sin embargo, prima el desarrollo instrumental debido a los resultados que se les exigen a las agrupaciones, esto hace que los procesos en muchas ocasiones no sean desarrollados con todas las bases técnicas necesarias para preservar la salud de los instrumentistas. Esto lleva a que la comunidad musical en un futuro pueda desarrollar enfermedades a nivel musculoesquelético que a largo plazo terminan en lesiones graves que impiden que los músicos continúen con su práctica instrumental o entren en procesos largos de recuperación muscular lo cual impide un desarrollo musical adecuado.
Se plantea una propuesta guiada al diseño de una cartilla de trombón con el fin de generar conciencia desde edades tempranas sobre la importancia y beneficios que trae el cuidar el cuerpo humano durante la practica instrumental, esta cartilla se divide en 3 módulos los cuales son el calentamiento, el estiramiento y el fortalecimiento muscular.
Abstract
Body health on a day-to-day basis is essential to maintain a balanced and satisfying lifestyle. Body health affects every aspect of our lives, from our ability to perform daily tasks to our overall quality of life. Being aware of taking care of our body gives us certain benefits such as having more energy and vitality, better performance at work and study, prevention of different diseases, mental and emotional well-being, improves the quality of sleep, and allows us to have a healthier aging, in short, body health is essential to live a full and satisfying life.
In the municipal music schools of the savannah of Bogota, work has been developed at the musical level with children, young people and adults, providing them with a great academic training in the area of music, however, instrumental development prevails due to the results that are required of the groups, this means that the processes are often not developed with all the necessary technical bases to preserve the health of the group. the instrumentalists. This leads to the fact that the musical community in the future may develop musculoskeletal diseases that in the long term end in serious injuries that prevent musicians from continuing with their instrumental practice or entering into long processes of muscle recovery, which prevents adequate musical development.
A guided proposal is proposed to the design of a trombone primer in order to generate awareness from an early age about the importance and benefits of taking care of the human body during instrumental practice, this booklet is divided into 3 modules which are warm-up, stretching and muscle strengthening.
Adaptación para piano de tres obras del repertorio musical llanero del maestro Eudes Álvarez y el maestro Urbino Ruiz
(2024-05-31) Medina Rolón, Sergio; Aldana Sayin, Samir Elías
El presente trabajo pretende como principal objetivo, dar muestra del proceso
adaptativo de tres obras de música tradicional llanera al piano, empleando diferentes
recursos armónicos, melódicos y estilísticos de los instrumentos que hacen parte del
formato tradicional de dicha música, específicamente del arpa llanera. Buscando así,
ser un referente documental debido a la inquietud interpretativa y adaptativa de dicha
música en el piano y así mismo, que el resultado final de este, sirva como material
de enseñanza en diferentes ámbitos y niveles de educación musical.
Para este proceso como se ha mencionado anteriormente, se tendrá en cuenta el
formato tradicional de la música llanera como punto de estudio en el conocimiento y
exploración de recursos estilísticos desde el ritmo, armonía y melodía, teniendo como
principal objeto de estudio a el arpa llanera, debido a que en el proceso de adaptación
el piano sustituirá a dicho instrumento, buscando acercarse en la medida que la
organología del mismo lo permita, al rol interpretativo que desarrolla el arpa dentro
del formato musical. Así, la transcripción será el medio por el cual cada uno de estos
recursos puedan ser explorados, sistematizados y ejecutados desde las obras Pájaro
bochinchero, Guacharaca pelona y Seis por derecho, dando como resultado una
nueva propuesta musical de estas, enriqueciendo su interpretación y la técnica
musical de quien las interprete desde el piano.
De esta manera, las obras propuestas para este proceso de adaptación buscan brindar
un referente en primer lugar, del proceso adaptativo de la música tradicional llanera
desde la ejecución de la misma a través del piano y desde el momento de
transcripción al mismo. Por lo tanto, se hace necesario el uso de ciertas figuras y
articulaciones musicales (que en este trabajo serán explicadas) para la escritura de
algunos sonidos y técnicas propias de la música llanera como el bordoneo,
procurando imitar lo ejecutado por el arpa y así tener una interpretación más cercana
al estilo de esta música.
En segundo lugar, por medio de las obras transcritas tener una herramienta de
estudio y enseñanza musical para los músicos y personas interesados en este género,
con la finalidad de dar divulgación a la práctica instrumental de la música tradicional
llanera por medio de un instrumento asequible en hogares, escuelas, academias de
enseñanza musical y universidades, aumentando el recurso documental con nuevas
partituras hechas específicamente para dicho instrumento, fortaleciendo el rescate de
la cultura llanera en diversos espacios de participación musical y el reconocimiento
de autores llaneros que han enriquecido con sus composiciones este género musical,
en especial los maestros Eudes Álvarez y Urbino Ruiz, los cuales son referente
central de este trabajo.
The main objective of this work is to show the adaptive process of three works of
traditional Llanera music on the piano, using different harmonic, melodic and
stylistic resources of the instruments that are part of the traditional format of said
music, specifically the Llanera harp. This seeking to be a documentary reference due
to the interpretative and adaptive concern of said music on the piano and likewise,
that the final result of this serves as teaching material in different areas and levels of
musical education.
For this process, as mentioned above, the traditional format of llanera music will be
taken into account as a point of study in the knowledge and exploration of stylistic
resources from rhythm, harmony and melody, having the llanera harp as the main
object of study. , because in the adaptation process the piano will replace said
instrument, seeking to get closer, to the extent that its organology allows, to the
interpretive role that the harp plays within the musical format. Thus, the transcription
will be the means by which each of these resources can be explored, systematized
and executed from the works Pájaro bochinchero, Guacharaca pelona and Seis por
Derecho, resulting in a new musical proposal of these, enriching their interpretation
and the musical technique of whoever interprets them from the piano.
In this way, the works proposed for this adaptation process seek to provide a
reference, first of all, of the adaptive process of traditional Llanera music from its
execution through the piano and from the moment of transcription to it. Therefore, it
is necessary to use certain musical figures and articulations (which will be explained
in this work) for the writing of some sounds and techniques typical of llanera music
such as the snare drum, trying to imitate what is played by the harp and thus have an
interpretation closer to the style of this music.
Secondly, through the transcribed works, have a musical study and teaching tool for
musicians and people interested in this genre, with the purpose of disseminating the
instrumental practice of traditional Llanera music through an instrument accessible
in homes, schools, musical teaching academies and universities, increasing the
documentary resource with new scores made specifically for said instrument,
strengthening the rescue of the llanero culture in various spaces of musical
participation and the recognition of llanero authors who have enriched this area with
their compositions. musical genre, especially the teachers Eudes Álvarez and Urbino
Ruiz, who are the central reference of this work.
Adaptación de tres obras de la región andina colombiana para cuarteto de saxofones
(2024-05-27) Jara Marín, Andrea Nataly; Chibuque Collazos, Andrés Felipe
El presente trabajo se fundamenta en la necesidad de aportar al repertorio de música
andina colombiana para el formato de cuarteto de saxofones, debido a que existen
diversas obras de los estilos seleccionados que hasta la fecha no han sido adaptadas;
de este modo, se hace el proceso de creación y adaptación por medio de dos pasillos
y un bambuco pertenecientes a la región andina centro oriental colombiana.
Adicionalmente se realiza un proceso de grabación y digitalización de partituras en
formato pdf y video, los cuales se encontrarán disponibles para los lectores que se
encuentren interesados en adquirir el material planteado.
Durante el proceso de creación, el pilar de las adaptaciones fue demostrar la
ejecución e interpretación de un formato no convencional dentro de la música andina
colombiana, en este caso el cuarteto de saxofones, planteando diferentes
posibilidades sonoras en conjunto y trasladar los elementos musicales adquiridos del
formato tradicional al saxofón. Así mismo, se busca generar un apropiamiento
musical desde el saxofón, y concienciar a las futuras generaciones a despertar un
sentido de pertenencia por la diversidad folclórica y cultural de nuestro país.
The present work is based on the need to contribute to the repertoire of Colombian
Andean music for the saxophone quartet format, because there are various works of
the selected styles that to date have not been adapted; In this way, the process of
creation and adaptation is carried out through two corridors and a bambuco belonging
to the central eastern Andean region of Colombia. Additionally, a process of
recording and digitizing scores in PDF and video format is carried out, which will be
available for readers who are interested in acquiring the proposed material.
During the creation process, the pillar of the adaptations was to demonstrate the
execution and interpretation of an unconventional format within Colombian Andean
music, in this case the saxophone quartet, proposing different sound possibilities
together and transferring the musical elements acquired from the traditional
saxophone format. Likewise, it seeks to generate musical appropriation from the
saxophone, and raise awareness among future generations to awaken a sense of
belonging to the folkloric and cultural diversity of our country.
Una perspectiva de los aspectos armónicos, melódicos y compositivos para una interpretación optima del concierto en E menor para cello y orquesta del compositor Edward Elgar
(2024-01-09) Valderrama Fonseca, Carlos Daniel; Chaves García, Juan Mauricio
El concierto en E menor para cello y orquesta por el compositor Edward Elgar forma parte del repertorio más reconocido e influyente para el instrumento, siendo este uno de los conciertos para la interpretación en recitales y concursos; para ello se realiza un análisis de este con la idea de mejorar y facilitar a los cellistas el acceso a la información detallada general, la melodía, la armonía y su forma de orquestación ya sea orquestal o piano.
Al realizar una investigación acerca del compositor; se encuentra que fue una obra que no se reconoció tanto como su concierto antecesor para violín, llevando a que el concierto en su inicio fuera considerado un desastre. Se demuestra que Elgar tenía influencia por diversos compositores, se logra encontrar varios aspectos de dichas influencias.
El concierto se divide en cuatro movimientos en los que se analiza su estilo melódico, armónico y orquestal; con el fin crear un conocimiento mayor a la hora de su interpretación.
The concerto in E minor for cello and orchestra by the composer Edward Elgar is part of the most recognized and influential repertoire for the instrument, being preferred for performance in recitals and competitions; For this purpose, an analysis of this is carried out with the idea of improving and facilitating cellists' access to detailed information on general information, melody, harmony and its form of orchestration, whether orchestra or piano.
When conducting research about the composer, it is found that it was a work that was not as recognized as his predecessor concerto for violin, leading to the concert being considered a disaster at the beginning. It is shown that Elgar was influenced by various composers, several aspects of these influences can be found.
The concert is divided into four movements in which its melodic, harmonic and orchestral style is analyzed; in order to create a greater criterion when interpreting it.
Recolección de cantos católicos y elaboración de cantoral para utilizar dentro de la liturgia católica para la Diócesis de Zipaquirá.
(2024-01-26) Ruíz Rodríguez, Julieth Camila; Cháves García, Juan Mauricio
El presente trabajo de grado se basa en la realización de un cantoral de música litúrgica
que sirva como guía para los músicos que trabajan dentro de la Diócesis de Zipaquirá
cantando misas, todo con el propósito de que ellos conozcan las normas estipulas por la
Instrucción General del Misal Romano y las puedan poner en practica durante las
celebraciones eucarísticas. También se buscó brindar un material de apoyo para los
músicos, donde se realizó una propuesta de cantos y arreglos de los mismos, en un
formato sencillo de voz, violín y guitarra, generando de esta manera una opción de
repertorio que cumple con las rubricas y no disgregan la celebración eucarística.
The present work of degree is based on the realization of a cantorial of liturgical music that
serves as a guide for the musicians who work within the Diocese of Zipaquirá singing
masses, all with the purpose that they know the norms stipulated by the General Instruction
of the Roman Missal and they can put them into practice during the Eucharistic celebrations.
We also sought to provide a support material for musicians, where a proposal of songs and
arrangements of the same, in a simple format of voice, violin and guitar was made, thus
generating a repertoire option that complies with the rubrics and does not disintegrate the
Eucharistic celebration.
Propuesta de hibridación de la interpretación tradicional del porro, bambuco y cumbia en el saxofón; música colombiana hacia una sonoridad digital-moderna
(2023-10-13) Beltrán Henao, Juan Pablo; Guarín Medina, Carlos Alejandro
Resumen
Este documento, titulado 'Propuesta de hibridación de la interpretación tradicional en el saxofón; música colombiana hacia una sonoridad digital-moderna', aborda los desafíos que enfrenta la música tradicional colombiana en la era digital-moderna. La propuesta busca revitalizar la interpretación de los ritmos de porro, bambuco y cumbia, otorgando un papel stacado al saxofón. Se plantea una perspectiva interpretativa audaz, incorporando procesos digitales y técnicas jazzísticas del intérprete Ed Calle. El enfoque implica una profunda investigación de la identidad de la música colombiana
tradicional, explorando raíces, tradiciones y posibilidades de transformación. Se seleccionan obras representativas como 'La casa en el aire', 'Bachué' y 'Cumbia sobre el mar'. La propuesta fusiona lo digital y lo tradicional, abriendo nuevas dimensiones sonoras. Las conclusiones destacan la innovación en la música tradicional, la complejidad y evolución de los géneros colombianos, la conexión con audiencias contemporáneas, y el papel de la hibridación como puente entre el pasado y el futuro. Se llama a la acción para evolucionar la música tradicional en la era digital, destacando la importancia de preservar y celebrar el esoro cultural de la música colombiana en el siglo XXI. Este documento sirve como base para futuros desarrollos y colaboraciones en la transformación de la música folklórica.
Abstract
This document, titled 'Proposal for the Hybridization of Traditional Saxophone Interpretation; Colombian Music Towards a Digital-Modern Sound,' addresses the challenges faced by traditional Colombian music in the digital-modern era. The proposal aims to revitalize the interpretation of porro, bambuco, and cumbia rhythms, giving a prominent role to the saxophone. It introduces a bold interpretative perspective by incorporating digital processes and jazz techniques inspired by performer Ed Calle. The approach involves a deep investigation into the identity of traditional Colombian music, exploring roots, traditions, and possibilities for transformation. Representative works such as 'La casa en el aire,' 'Bachué,' and 'Cumbia sobre el mar' are selected. The proposal merges the digital and traditional realms, opening new sonic dimensions. The conclusions highlight innovation in traditional music, the complexity and evolution of Colombian genres, connection with contemporary audiences, and the role of hybridization as a bridge between the past and the future. A call to action is made to evolve traditional music in the digital era, emphasizing the importance of preserving and celebrating the cultural treasure of Colombian music in the 21st century. This document serves as a foundation for future developments and collaborations in the transformation of folk music.
Informe de semillerista: La rumba criolla al estilo de Emilio Sierra desde el contexto académico y creativo.
(2023-11-16) Guetio Bulla, Carlos Alberto; Herrera Bohórquez, Jair Ernesto
Una de las dificultades que se encuentran en Colombia es la falta de apropiación por parte de la sociedad cuando a tradición nos referimos. Grandes músicos compositores colombianos han hecho aportes musicales de los cuales con el transcurrir del tiempo se han perdido, alguna de estas razones son la falta de conocimientos académicos para elaboración de partituras que evidencien y conserven la información puesta por el compositor, otra de ellas es la economía que se requiere para la grabación y digitalización que contribuya a la conservación de las obras compuestas y así darlas a conocer. Por otra parte, en Cundinamarca se evidencia este desinterés cuando de la RUMBA CRIOLLA nos referimos, ritmo representativo de este departamento, puesto que en Fusagasugá se celebra el festival llamado FESTIVAL NACIONAL DE INTERPRETES Y COMPOSITORES DE LA RUMBA CRIOLLA EMILIO SIERRA BAQUERO, este evento busca posicionarse como uno de los más importantes del país pero no ha sido fácil por consecuencia del desconocimiento que se encuentra hasta en los mismos habitantes del municipio donde este género nació (Pardo, Herrera, 2023).
En el ámbito académico la información que se encuentra sobre la rumba criolla y Emilio Sierra es muy escasa, muy pocas universidades se interesan en dicho tema e incluso universidades que en sus cátedras enseñan la música colombiana. Así mismo, bibliotecas importantes del país en donde hemos consultado como la BIBLIOTECA LUIS ANGEL ARANGO y BIBLIOTECA NACIONAL DE COLOMBIA carecen de información que facilite la construcción de materiales que ayuden a la conservación de la rumba criolla.
One of the difficulties encountered in Colombia is the lack of appropriation by society when it comes to tradition.
society when we refer to tradition. Great Colombian musicians and composers
Colombian musicians have made musical contributions which have been lost with the passing of time.
lost, some of these reasons are the lack of academic knowledge for the elaboration of scores that show and
scores that evidence and preserve the information provided by the composer, another one of them is the economy required for the
the economy that is required for the recording and digitalization that contributes to the preservation of the works
the works composed and thus make them known. On the other hand, in Cundinamarca this lack of interest is evident when the RUM
of the RUMBA CRIOLLA, a representative rhythm of this department, is evident in Cundinamarca.
department, since in Fusagasugá a festival called FESTIVAL NACIONAL de interpretes y compositores de la RUMBA CRIOLLA
OF INTERPRETERS AND COMPOSERS OF THE RUMBA CRIOLLA EMILIO SIERRA BAQUERO.
BAQUERO, this event seeks to position itself as one of the most important in the country, but it has not been easy due to the lack of
has not been easy due to the lack of knowledge that is found even in the inhabitants of the same
inhabitants of the municipality where this genre was born (Pardo, Herrera, 2023).
In the academic sphere, the information found on rumba criolla and Emilio Sierra is very scarce.
Sierra is very scarce, very few universities are interested in this topic and even universities that in their
universities that teach Colombian music in their professorships. Likewise, important libraries
important libraries in the country where we have consulted such as the BIBLIOTECA LUIS ANGEL ARANGO and BIBLIOTECA NACIONAL.
"Juaica” composición para flauta sola
(2023-05-30) Rodríguez Castillo, Yonatan; Sepúlveda Ríos, Mateo
La composición “Juaica” para flauta sola es una pieza que integra elementos de la técnica extendida de la flauta traversa y la música programática, pretende recrear sonoridades, tradiciones, elementos representativos de la zona, aspectos culturales y míticos del cerro de Juaica a través de las técnicas compositivas tanto clásicas como contemporáneas en la flauta traversa; es una pieza que aporta al material latinoamericano escrito para flauta solista y que ha tenido gran acogida en diferentes concursos, recitales y certámenes de dicho instrumento; la pieza también es un homenaje musical al rescate de la identidad cultural y material que posee el municipio de Tenjo.
La composición utiliza la música programática como recurso para crear en el oyente diferentes momentos propuestos por el compositor, en un total de cuatro como se describe en su proceso de creación, divididos en la peña, la tribu, la caza y los ovnis, cada uno referenciando un espacio diferente de desarrollo de la pieza.
Es una pieza que conserva la tradición cultural de un territorio a través de elementos del lenguaje musical.
The composition "Juaica" for solo flute is a piece that integrates elements of the extended technique of the traverse flute and programmatic music, aims to recreate sonorities, traditions, representative elements of the area, cultural and mythical aspects of the Juaica hill through both classical and contemporary compositional techniques on the traverse flute; It is a piece that contributes to the Latin American material written for solo flute and that has been very well received in different competitions, recitals and contests of that instrument; the piece is also a musical tribute to the rescue of the cultural and material identity of the municipality of Tenjo.
The composition uses programmatic music as a resource to create in the listener different moments proposed by the composer, in a total of four as described in its creation process, divided into the peña, the tribe, hunting and UFOs, each one referencing a different space of development of the piece.
It is a piece that preserves the cultural tradition of a territory through elements of musical language.
Informe de Pasantía: Apoyo en la Práctica Instrumental como Fagotista en la Banda Sinfónica Especial del Instituto Municipal de Cultura y Turismo de Cajicá
(2024-03-18) Arenas Montealegre, José Elcias; Sepúlveda Ríos, Mateo
El programa de música de la Universidad de Cundinamarca en su proceso formativo ha evolucionado en la enseñanza de los instrumentos sinfónicos de manera contundente. El convenio académico establecido entre la Universidad de Cundinamarca y el Instituto Municipal de Cultura y Turismo de Cajicá, se realiza con el propósito de formalizar las prácticas dentro de la Banda Sinfónica. Dado el desarrollo de la labor con la Banda Sinfónica Especial de Cajicá, se generaron grandes logros personales y aportes al proceso del conjunto instrumental representados en el avance técnico e interpretativo del repertorio trabajado durante los dos semestres del año 2023, en consecuencia, se alcanzaron varios reconocimientos a través de diferentes concursos, festivales e intercambios culturales nacionales e internacionales. Fue una gran experiencia el ser parte de este ensamble, creciendo como persona y mejorando el rol como fagotista principal y logrando satisfactoriamente todos los objetivos propuestos en esta pasantía.
The music program of the Universidad de Cundinamarca in its formative process has evolved in the teaching of symphonic instruments in a convincing way. The academic agreement established between the University of Cundinamarca and the Municipal Institute of Culture and Tourism of Cajicá, is carried out with the purpose of formalizing the practices within the Symphonic Band. Given the development of the work with the Special Symphonic Band of Cajicá, great personal achievements and contributions to the process of the instrumental ensemble were generated, represented in the technical and interpretative progress of the repertoire worked during the two semesters of the year 2023, consequently, several recognitions were achieved through different competitions, festivals and national and international cultural exchanges. It was a great experience to be part of this ensemble, growing as a person and improving the role as principal bassoonist and satisfactorily achieving all the objectives proposed in this internship.
Informe de pasantía: Intervención musical en la comunidad religiosa Palabra de Reconciliación Cruzada Cristiana
(2023-05-29) Antolinez Santa, Jessica Johana; Betancourt Escobar, José Orlando
El siguiente trabajo, tiene como propósito el aporte y complemento del desarrollo social de la enseñanza musical, a través del piano y la dirección de ensamble. Supervisado por la Personería Jurídica Palabra de Reconciliación Cruzada Cristiana Nit 900656793-2 y desarrollado en la iglesia Poder en Acción Cruzada Cristiana, para niños de 8 a 11 años, jóvenes de 14 a 19 años y adultos de 30 y 46 años. Haciendo una presentación del piano como instrumento solista, acompañante, y ejercicios para la buena ejecución y el trabajo en ensamble con dinámicas, armonización, trabajo en equipo, ensamble entre instrumentos y voces.
The following work has the purpose of contributing and complementing the social development of musical education through piano and ensemble conducting. Supervised by the Legal Personality Word of Reconciliation Christian Crusade Nit 900656793-2 and developed in the church Power in Action Christian Crusade, for children from 8 to 11 years old, young people from 14 to 19 years old and adults from 30 to 46 years old. Making a presentation of the piano as a soloist instrument, accompanist, and exercises for good performance and ensemble work with dynamics, harmonization, teamwork, ensemble between instruments
Formalización de una fundación para la gestión cultural en el municipio de Cajicá, Cundinamarca.
(2023-06-08) Garzón Orjuela, Oscar Alejandro; León Rodríguez, Carlos Alberto
Resumen
El presente trabajo es una investigación y sistematización acerca de cinco procesos y experiencias de artistas quienes han constituido organizaciones culturales sin ánimo de lucro en los municipios de Cajicá y Bogotá, (Cundinamarca), Villa de Leyva y Tunja (Boyacá), Colombia, con el fin de generar y formular proyectos que permiten la financiación y ejecución de sus propuestas, generando un impacto positivo en las comunidades de un territorio específico; se configuran los pasos para la formalización de una entidad cultural, sus ventajas y aspectos a tener en cuenta, además se generan tablas de información para dar a conocer diversas entidades nacionales de financiación de proyectos, convocatorias, becas, fuentes de inversión, como también entidades de cooperación internacional que generan recursos económicos para la ejecución de tales propósitos. Se plantea la ruta de las tres efes (Formalización, Formulación y Financiación) como un camino para encontrar alternativas y contribuir en la generación de oportunidades laborales y económicas para el sector artístico y cultural. Este proceso hace parte de la gestión cultural, la cual es una herramienta fundamental para músicos y artistas para comprender los mecanismos de participación y ejecución de proyectos.
Abstract
This paper is about 5 experiences and cultural processes . Such non-profit groups had led start-ups about culture management and cultural education through projects that involved the arts in Bogotá and Boyacá - Colombia . Such projects have been composed by them gathering financial support to achieve their goals. Throughout all the descriptions of each experience, their common aims are highlighted : to benefit the communities that joined the workshops and experiences as an audience. The steps to ground a cultural partnership or association , pros and cons , and general
recommendations are listed. In addition , a database chart is presenting sources of several institutions as cultural government departments or NGOs calling for papers and proposals. They want to invest and support them. It is posed by the ´´3 ways axes ´ ´statement : Registration , Wording , and Funding as a method to sponsor and support all the members of the cultural networks. This topic belongs to the cultural management area which is a key tool for understanding how artists can plan , support and develop their own projects.
Fantasía di concerto para eufonio de Eduardo Boccalari. Aproximación analítica al estilo musical a partir de Jan LaRue
(2024-03-21) Carreño Cárdenas, Andrés Felipe; Perilla Restrepo, Yenny Tatiana
En este trabajo se realiza una aproximación analítica al estilo musical de la obra Fantasía di concerto para eufonio del compositor italiano Eduardo Boccalari, con base en la construcción teórica propuesta por el autor Jan LaRue en el texto Análisis del estilo musical (1989). Teniendo en cuenta que esta obra ocupa un lugar de suma importancia dentro del repertorio escrito para el eufonio, dado que es tomada como referente para el desarrollo artístico y técnico de instrumentistas en formación a nivel de pregrado, en este estudio identifico los elementos musicales que considero relevantes, a partir de la apropiación de conceptos descritos en el concepto SAMeRC (sonido, armonía, melodía, ritmo y crecimiento) de Jan LaRue, procurando un documento analítico que contribuya a fortalecer el conocimiento de aspectos teórico-musicales en la obra, de manera que sirva de herramienta en el proceso creativo de los intérpretes interesados.
In this work an analytical approach to the musical style of the work Fantasia di concerto for euphonium by the Italian composer Eduardo Boccalari is made, based on the theoretical construction proposed by the author Jan LaRue in the text Analysis of musical style (1989). Taking into account that this work occupies a place of utmost importance within the repertoire written for the euphonium, since it is taken as a reference for the artistic and technical development of instumentists in training at the undergraduate level, in this study I identify the musical elements that I consider relevant, from the appropriation of concepts described in the concept SAMeRC (sound, harmony, melody, rhythm and growth) of Jan LaRue, seeking an analytical document that contributes to strengthen the knowledge of theoretical-musical aspects in the work, so that it serves as a tool in the creative process of interested performers.
Efectos sonoros desarrollados desde el violonchelo para la representación de los instrumentos (darbuka, qanun, y oud) de la música árabe.
(2023-05-30) Ríos Florido , María Fernanda; Medina Achury, Victor José
El acercamiento académico a las diferentes músicas nacionales e internacionales, al igual que necesidades de innovación e inmersión ha ido incrementando a partir de la curiosidad de los instrumentistas, generando así nuevas posibilidades de interpretación y exploración instrumental. Es por eso que el objetivo principal de este proyecto se centra en determinar los efectos sonoros que pueden desarrollarse desde el violonchelo para la representación de los instrumentos (oud, qanun, y darbuka) de la música árabe, comparando y explorando por medio de dos piezas populares árabes las posibilidades técnicas e interpretativas del violonchelo en el contexto árabe.
The academic approach to different national and international music, as well as needs for innovation and immersion has been increasing from the curiosity of instrumentalists, thus generating new possibilities for interpretation and instrumental exploration. That why the main objective of this project focuses on determining the sound effects that can be developed from the cello for the representation of the instruments (oud, qanun, y darbuka) of Arabic music, comparing and exploring through two popular Arabic pieces the technical and interpretative possibilities of the cello in the Arab context.
Composición y producción de cinco canciones para repertorio cristiano latino
(2023-11-15) Portilla Huazá, Juana Valentina; Barrero Acosta, Diego Mauricio
En la búsqueda de abarcar un público de diversos gustos musicales, el autor, plasma, mediante la implementación de elementos propios del góspel, la fusión con géneros populares tales como la salsa, el pop y el son cubano; ampliando el espectro musical del oyente con respecto a lo que se conoce como música cristiana.
En consecuencia, el presente trabajo corresponde a la creación musical de cinco composiciones para repertorio cristiano latino, aportando al desarrollo, la innovación y el enriquecimiento de la música cristiana en sus diferentes expresiones dentro de las congregaciones y diferentes escenarios de la sociedad.
In search to cover an audience of diverse musical tastes, the author, through the implementation of elements typical of gospel, fuses them with popular genres such as salsa, pop and cuban son, broadening the musical spectrum of the listener with respect to what is known as Christian music.
Consequently, the present work corresponds to the musical creation of five compositions for Latin Christian repertoire, contributing to the development, innovation and enrichment of Christian music in its different expressions within the congregations and different scenarios of society.